streda 11. januára 2017

MISO POLIEVKA - poklad japonskej kuchyne

Nikdy nečítam kuchárske knihy. Ale milujem filmy a knihy, kde sa o píše o varení a dobrom jedle. Rada sa inšpirujem receptami, kde sa namiesto gramáže, technologických postupov a odmerkách o jedle básni. Kde sa ochutnáva, privoniava. Kde sa bylinky hádžú za štedré hrste, zberajú nasladlé zrelé citróny, horúca čokoláda prevoniava škoricovými tyčinkami a medovníky sladučkým šťavnatým kandovaným zázvorom. Kde sa prelínajú pikantné chute vyzretého syra so sladkým chrumkavým hroznom, kde počujute prasknutie karamelovej krusty na creme brulee...či priam cítite lepkavý povrch upečenej kožičky na mäse...

Počas letu zo Shanghaju som si listovala v ,,úžasnej ponuke" čínskych a japonských filmov s anglickými titulkami, alebo anglických filmov s čínskymi titulkami. Vybrala som jeden. Japonský. Bol priam ódou na japonskú kuchyňu. Celú cestu mi šk´vrkalo v bruchu a zbierali slinky. Nikdy som nebola v Japonsku, ale dostala som sa tam vďaka tomuto filmu. Každé jedlo na tanieri hýrilo všetkými farbami. Dokonalá harmónia chutí. Vyváženosť jing a jang. Ťažké ingrediencie vyvážila svieža zelenina. Dokonalosť sama. Žiadne prevarené sivé vechte. Škoda, že japonská kuchyňa sa zatiaľ u nás neudomácnila ako čínska. Preto fandím aspoň prvým lastovičkam ako je  sushi. Za vyskúšanie stoja aj pohánkové cestoviny SOBA, či polievka MISO. Tú som si robila už v minulosti. Hovorí sa, že MISO patrí k najzdravším polievkam na svete. Názov je podľa rovnomennej hlavnej ingrediencii MISO PASTE, čo je fermontovaná pasta zo sóje, ryže, či obilnín. Napomáha tráveniu a pomáha odstraňovať nežiadúce mikroorganizmy v tráviacom trakte. Má zvláštnu, pikantnú  a výraznú kysloslanú chuť. Kúpite ho v predajňach so zdravou výživou. Cestoviny SOBA sú ,,k máni" v Lidli počas ázijského týždňa ,,za babku".

Je veľa variácii tejto polievky, ja som dnes urobila z toho, čo som doma našla:-)




Najskôr som si urobila vývar asi z 2cm čerstvého zázvoru a veľkej hrste jarnej cibuľky.  Potom som vývar scedila, pridala doň  mrazený hrášok a biele kúsky zelenej cibuľky. Tá sa v takmer vriacom vývare trošku zbaví štipľavosti a výraznej arómy. Až po cibuľke som  vmiešala do vývaru  zmes lyžice miso pasty, lyžičky sezamovej pasty a lyžičky sóje. Na záver som prihodila hrsť nasekanej zelenej petržlenovej vňaťky.  Polievku som odložila bokom.

V druhom hrnci som dala zavrieť vodu a chvilu povarila cestoviny SOBA, aby boli trochu tvrdkavé. Ešte v horúcej polievke zmäknú a budú akurát.

Na doske som si nakrájala škrabkou na zemiaky tenké kolieska mrky, nožom narezala tenké prúžky surových čerstvých šampiňónov / áno, surových, dôverujte mi/, a na kocky nakrájala tofu.

Polievka sa podáva tak, že do taniera vložíte zeleninu, cestoviny a na záver zalejete zohriatym vývarom. Môžete si pridať čili. Pozor, miso sa nesmie variť, lebo všetké cenné emzýmy tento proces neprežiju:-)



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára